Lino’s Frans van den Berg te koop

Omdat er regelmatig vraag is naar de mogelijkheid lino-prenten van Frans van den Berg te kopen, heeft de stichting besloten zeven van die zwart-wit werken opnieuw af te drukken. Ze kunnen worden gekocht bij de VVV in Thorn of via de stichting. De lino’s kosten tussen de 20 en 40 euro, eventuele verpakkings- en verzendkosten bedragen 10 euro. Frans van den Berg heeft vele tientallen lino’s gemaakt. Stadsgezichten en landschappen, religieuze thema’s en gelegenheidsprenten zoals geboortekaartjes.

Van de lino die is gemaakt van de Maria-kapel Onder de Linden zijn twee versies beschikbaar, een zonder tekst, 16.5 bij 38 cm en een met een tekstband. De prent is in 1973 gemaakt toen het 300-jarig bestaan van deze Loreto-kapel werd gevierd. De prent met tekst meet 25 bij 39.5 cm, elk 40 euro.

Maria kapel (met tekstband)

Maria kapel (zonder tekstband)

Ook te koop zijn de lino’s van de Hofstraat in Thorn (14 x 24 cm, 20 euro), Maria en Maria Magdalena onder het kruis (25 X 30 cm, 40 euro), de kleine prent Zomer aan de Heelderpeel (10 x 7 cm, 20 euro), een Piëta (25 bij 21 cm, 40 euro) en een Zelfportret uit 1962. In de kleine prent Heelderpeel portretteert Frans zijn vriend en collega Toon Klaver met zijn onafscheidelijke pijp. Het zelfportret is een detail van het affiche dat Frans in 1962 gemaakt heeft voor zijn tentoonstelling in het toenmalige gemeentehuis, nu het Kunsthuis Thorn. Die prent is 30 bij 22 cm en kost 40 euro.

Hofstraat in Thorn

Maria en Maria Magdalena onder het kruis

Zomer aan de Heelderpeel

Piëta

Zelfportret uit 1962

De lino’s zijn op hoogwaardig papier afgedrukt door Jacques Beelen, secretaris van de stichting en jarenlang leerling van de Frans van den Berg. Met een speciaal vervaardigd stempeltje zijn de lino’s gesigneerd.

Wie niet naar Thorn kan om bij de VVV een prent te kopen, kan via de stichting een prent aanschaffen. Maak dan het bedrag dat de prent en de verzending samen kosten over op banknr. NL69RBRB0930 1359 62. Vergeet niet de naam van de prent en uw eigen naam en adres te vermelden op de bankoverschrijving. De prent wordt dan deugdelijk verpakt naar u verstuurd. Een linosnede wordt gemaakt van een stuk linoleum of een vergelijkbaar materiaal. Nadat de kunstenaar die delen van het materiaal die wit moeten blijven heeft weggestoken met een guts, wordt het lino-plaatje met een inktrol bewerkt. Daarop komt het papier. Onder een drukpers of doordat de kunstenaar met bv de bolle kant van een lepel over het papier wrijft, neemt het papier de inkt op. Ook houten platen werden en worden voor deze druktechniek gebruikt.